ΠΡ0Λ0ΓΙΚ0 ΣΗΜΕΙΩΜΑ
Η «αργυρά πόλις» διαθέτει φυσικό κάλλος και πλούσια πολιτιστική κληρονομιά, χαρακτηριστικά που ενέπνευσαν εντόπιους και ευρύτερα Ηπειρώτες ποιητές. Το παρόν έντυπο αποτυπώνει την πρόσληψη αυτού του ποιητικού λόγου και τη μετατροπή του σε εικόνες, όπως τις κατέγραψαν οι μαθητές με τον φωτογραφικό φακό στο ανάπτυγμα των τεσσάρων εποχών του έτους. Η εργασία εντάσσεται στα Προγράμματα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης με στόχο: να γνωρίσουν οι μαθητές την εξελισσόμενη σε σύγχρονη μεγαλούπολη «πόλη των Γιαννίνων», να διαμορφώσουν οικολογική συνείδηση και περιβαλλοντική ευθύνη, να αναπτύξουν πρωτοβουλίες, το πνεύμα του εθελοντισμού και της συνεργασίας, να αντλήσουν ερεθίσματα για δικές τους δημιουργίες, καθώς και να φροντίσουν για τη μελλοντική βιωσιμότητά της.
Τα ποιητικά αποσπάσματα και οι «εικόνες» που παρατίθενται στο λεύκωμα έχουν επιλεγεί από την περιβαλλοντική ομάδα των μαθητών υπό την επίβλεψη των υπευθύνων του προγράμματος, που υπογράφουν το προλογικό σημείωμα. Όλες οι λήψεις έγιναν από τους μαθητές. Με την πνευματική τους νεότητα και τον ενθουσιασμό κατάφεραν να κεντρίσουν και τη δική μας σκέψη σε ορισμένα Θέματα.
Τις πρώτες ευχαριστίες μας οφείλουμε στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου, το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων και την Επιτροπή των Αγαθοεργών Καταστημάτων χωρίς τη γενναιόδωρη ενίσχυση των οποίων δε Θα ήταν δυνατό να υλοποιηθεί το πρόγραμμα και να φτάσουμε στο παρόν εκδοτικό αποτέλεσμα. Ακολούθως ευχαριστούμε Θερμά την Ε.Η.Μ. , την υπεύθυνη Π.Ε. του Νομού κ. Αλεξάνδρα Σούλη και το διευθυντή του Πειραματικού Γυμνασίου της Ζωσιμαίας Σχολής Ιωαννίνων, κ. Άγγελο Τσελίγκα, για την υποστήριξη κατά την εφαρμογή και παρουσίαση του περιβαλλοντικού προγράμματος.
Υπεύθυνοι καθηγητές
Έφη Μπακογιάννη
Ελένη Σαμαρά
ΕΙΣΑΓΩΓΗ
Η Περιβαλλοντική ομάδα της Γ ‘ τάξης του σχολείου μας ανταποκρίθηκε πρόθυμα στον προγραμματισμό, επεξεργασία και ολοκλήρωση του Προγράμματος Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (ΠΠΕ) με θέμα: «Τα Γιάννενα στις 4 εποχές του χρόνου». Το πρόγραμμα διάρκεσε δύο χρόνια. Κατά τον πρώτο χρόνο συγκεντρώσαμε το φωτογραφικό υλικό. Η κατανομή του έργου έγινε σε ομάδες: η μία ομάδα ανέλαβε τη φωτογράφηση του φυσικού περιβάλλοντος και η άλλη του δομημένου. Απαθανατίσαμε ό,τι μας κινούσε την περιέργεια, ό,τι μας κέντριζε το ενδιαφέρον, ό,τι πιο όμορφο κρίναμε από την πόλη μας στις 4 εποχές του χρόνου.
Στη διάρκεια του δεύτερου χρόνου ασχοληθήκαμε με την επιλογή ποιημάτων κυρίως Γιαννιωτών και άλλων ποιητών, τα οποία συνδυάσαμε με το φωτογραφικό υλικό που συγκεντρώσαμε.
Τα οφέλη που αποκομίσαμε ήταν πολλά Η πολύτιμη συνεργασία και η φιλία που αναπτύχθηκε ανάμεσα στα μέλη κάθε ομάδας, αλλά και στις ομάδες μεταξύ τους ήταν για μας ένα εξαιρετικό μάθημα ανθρωπιάς. Στην ευγενή άμιλλά μας συλλάβαμε τον εαυτό μας πολλές φορές να παίρνει πρωτοβουλία, να επιβεβαιώνεται η προσπάθειά του, να αναγνωρίζονται οι κόποι του. Αυτό μας έδινε ιδιαίτερη ικανοποίηση και ευχαρίστηση.
Μάθαμε ότι οι εικόνες γεμίζουν το μυαλό και τα χαμόγελα των ανθρώπων γεμίζουν την ψυχή μας. Γνωρίσαμε τους ανθρώπους και ανακαλύψαμε το δικό μας κόσμο. Είδαμε τη λίμνη ως μουσείο της φύσης και την ίδια την πόλη ως μουσείο της ιστορίας και του πολιτισμού. Διαπιστώσαμε ότι, όπως και να είναι αυτή η πόλη σκυθρωπή με τα κρύα του χειμώνα, βαμμένη με τα χρώματα φθινοπώρου σκορπίζοντας μια γλυκιά μελαγχολία λαμπερή με τα πρώτα σκιρτήματα της Άνοιξης, φιλική τις ζεστές μέρες του καλοκαιριού -όπως και νάναι- καλωσορίζει τους επισκέπτες της με χίλια πρόσωπα. Κι αυτό το πετυχαίνει, γιατί το παρόν της μοναδικής, της δική μας, μικρής και μεγάλης πόλης, χαμογελάει στο παρελθόν και συνεχίζει την πορεία της στο μέλλον με αισιοδοξία.
Νιώσαμε μέσα από αυτή τη διαδικασία να την αγαπάμε πιο πολύ και να τη σεβόμαστε, γιατί
συνειδητοποιήσαμε ότι όσο περιδιαβάζει κανείς αυτή την πόλη τόσο πιο πολύ την αγαπάει και περισσότερο ακόμη τη σέβεται.
Για το πολλαπλό κέρδος που αποκομίσαμε από αυτή την προσπάθεια εκφράζουμε τις πιο θερμές ευχαριστίες στις καθηγήτριές μας.
Η περιβαλλοντική ομάδα
επιστολή του Διευθυντή του Πειραματικού Γυμνασίου
Ζωσιμαίας Σχολής κ. ΑΓΓΕΛΟΥ ΤΣΕΛΙΓΚΑ,
προς το Σύλλογο Αποφοίτων της Ζωσιμαίας Σχολής
Φωτογραφίες από την περιβαλλοντική ομάδα