Ο Σύλλογος Αποφοίτων Ζωσιμαίας Σχολής, αρνήθηκε να συμβιβαστεί με την ιδέα της κατάργησης των Προτύπων Σχολείων και ηγήθηκε του αγώνα για την επαναλειτουργία τους. Με την ιστορική του διακήρυξη του Οκτωβρίου 2005 ζήτησε από το Υπουργείο Παιδείας : «να δρομολογηθεί το ταχύτερο δυνατόν η επαναλειτουργία των ιστορικών προτύπων σχολείων (Ζωσιμαία Σχολή Ιωαννίνων, Βαρβάκειος Σχολή, 1ο Αθηνών κ.λ.π.) και, στη συνέχεια, εφ’ όσον το εγχείρημα θα έχει κριθεί επωφελές για την κοινωνία, να διευρυνθεί και στην υπόλοιπη χώρα»
Μετά από 30 χρόνια αγώνων η προσπάθειες μας ευοδώθηκαν Στο ξεκίνημα μας πορευόμασταν μόνοι, εν μέσω ενός εχθρικού ή αδιάφορου πολιτικού και κοινωνικού περιβάλλοντος.
Σήμερα οι καρποί των κόπων αποτελούν την 1η είδηση, στο πρωτοσέλιδο της ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗΣ της 11ης Μαΐου 2021 και πλέον, από τις δεκατρείς Περιφέρειες της χώρας μας, μόνο τρεις δεν διαθέτουν ακόμη Πρότυπο Σχολείο, οι Περιφέρειες Ιονίων Νήσων, Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης και Νοτίου Αιγαίου. Ελπίζουμε να είναι η τελευταία χρονιά.
Το πλήρες κείμενο του δημοσιεύματος της ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗΣ έχει ως εξής:
“Ο θεσμός των Πρότυπων και Πειραματικών Σχολείων (ΠΠΣ) στην Ελλάδα διευρύνεται, καθώς σχεδόν διπλασιάζεται ο αριθμός τους. Από την επόμενη σχολική χρονιά 2021-2022 θα λειτουργήσουν συνολικά 50 νέα Πρότυπα (Π.Σ.) και Πειραματικά Σχολεία (ΠΕΙΣ), τα οποία θα προστεθούν στα 62 ΠΠΣ σήμερα. Οι θέσεις τους αναμένεται να γίνουν ανάρπαστες, καθώς ήδη πληροφορίες της «Κ» αναφέρουν πως γονείς οι οποίοι έχουν ενημερωθεί ότι θα λειτουργήσει ως Πρότυπο ή Πειραματικό κάποιο σχολείο στην περιοχή τους, έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον. Στοιχείο που καταδεικνύει την αξία της λειτουργίας των ΠΠΣ τα οποία επαναθεσμοθετήθηκαν το 2011, και αποτέλεσαν εγχείρημα για υψηλού επιπέδου διδασκαλία και αριστεία στα δημόσια σχολεία στην Ελλάδα. Ωστόσο, το 2015 η προσπάθεια ακυρώθηκε.
«Τα Πρότυπα και τα Πειραματικά Σχολεία συνιστούν εργαστήρια εθνικών διαστάσεων για την υλοποίηση καινοτόμων, διαφοροποιημένων εκπαιδευτικών μεθόδων και εργαλείων, που στοχεύουν στη συνολική αναβάθμιση της ποιότητας του δημόσιου σχολείου και στη διάχυση καλών πρακτικών σε όλο το δίκτυο των σχολικών μονάδων της χώρας. Η ελληνική κοινωνία έχει διαχρονικά αγκαλιάσει με θέρμη τον θεσμό των Προτύπων και Πειραματικών Σχολείων. Εξαρχής επιδιώξαμε τη διεύρυνση του δικτύου τους, ώστε να παρέχουμε τη δυνατότητα σε ολοένα και περισσότερα παιδιά όλης της χώρας να γίνουν μέλη μιας σχολικής κοινότητας που αποσκοπεί στη συνολική βελτίωση της δημόσιας εκπαίδευσης», δήλωσε χθες στην «Κ» η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως.
Ειδικότερα, σχεδόν ένα δίμηνο μετά την πρόσκληση που απηύθυνε –στις 26 Φεβρουαρίου– το υπουργείο Παιδείας προς τα δημόσια σχολεία να ζητήσουν να μετατραπούν σε Πρότυπα ή Πειραματικά, η επιλογή έχει ολοκληρωθεί. Πρόκειται να δημιουργηθούν 41 Πειραματικά και 9 Πρότυπα.
Σύμφωνα με το υπουργείο, η μεταξύ τους διάκριση έγκειται στο ότι τα μεν Πρότυπα είναι σχολικές μονάδες της δευτεροβάθμιας δημόσιας εκπαίδευσης, οι οποίες στοχεύουν στην καλλιέργεια και στη διάχυση της ιδέας και των πρακτικών της αριστείας στο εκπαιδευτικό σύστημα, τα δε Πειραματικά είναι σχολικές μονάδες πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας δημόσιας εκπαίδευσης, οι οποίες στοχεύουν στην υποστήριξη του πειραματισμού και της πιλοτικής εφαρμογής εκπαιδευτικών καινοτομιών στο εκπαιδευτικό σύστημα, σε τυχαίο δείγμα του μαθητικού πληθυσμού.
Σήμερα λειτουργούν 62 Πρότυπα και Πειραματικά Σχολεία: 34 Πειραματικά και 28 Πρότυπα. Με την προσθήκη των 50 νέων ο αριθμός θα αυξηθεί σε 112. Από αυτά, τα 75 θα είναι Πειραματικά και τα 37 Πρότυπα. Μετά τη δημιουργία των 50 νέων ΠΠΣ, Πειραματικά θα υπάρχουν πλέον και στις 13 περιφέρειες της χώρας (από 10 τώρα) και Πρότυπα στις 10 από τις 13 περιφέρειες (από 5 τώρα). Πρότυπο Σχολείο δεν θα υπάρχει στις Περιφέρειες Ιονίων Νήσων, Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης και Νοτίου Αιγαίου.
Η κλήρωση για τα Πειραματικά Σχολεία θα πραγματοποιηθεί την Πέμπτη 24 Ιουνίου και οι εξετάσεις για τα Πρότυπα τη Δευτέρα 28 Ιουνίου 2021.
Κριτήρια
Μεταξύ των κριτηρίων αξιολόγησης των αιτήσεων των συλλόγων διδασκόντων σχολείων για να μετατραπούν σε Π.Σ. ή ΠΕΙΣ ήταν: α) τα προσόντα και η επάρκεια του εκπαιδευτικού προσωπικού, β) η εμπειρία του σχολείου στο πεδίο της πρακτικής άσκησης φοιτητών, γ) η διοργάνωση δράσεων επαγγελματικής ανάπτυξης εκπαιδευτικών, δ) η λειτουργία μαθητικών ομίλων, ε) η υλοποίηση καινοτόμων σχολικών δραστηριοτήτων όπως περιβαλλοντικά, πολιτιστικά προγράμματα και προγράμματα αγωγής υγείας, στ) οι ετήσιες απολογιστικές εκθέσεις και οι εκθέσεις εξωτερικής αξιολόγησης του σχολείου.
Η εισαγωγή στα Πειραματικά γίνεται με κλήρωση, ενώ στα Πρότυπα με εξετάσεις στην Α΄ Γυμνασίου και στην Α΄ Λυκείου. Ηδη, αναμένεται άμεσα η έκδοση της Υπουργικής Απόφασης, η οποία θα δίνει το εναρκτήριο λάκτισμα για την υποβολή των αιτήσεων των γονέων. Η ζήτηση θα είναι μεγάλη, όπως δείχνει η μέχρι τώρα κινητικότητα των γονέων που έμαθαν ότι κάποιο σχολείο στην περιοχή τους θα μετατραπεί σε Πρότυπο ή Πειραματικό.