Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΑΠΟΦΟΙΤΩΝ ΖΩΣΙΜΑΙΑΣ ΣΧΟΛΗΣ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ
Νεοελληνικός Διαφωτισμός. Τα όρια της διακινδύνευσης.
 

Kυκλοφόρησε το βιβλίο του Παναγιώτη Νούτσου:

Νεοελληνικός Διαφωτισμός. Τα όρια της διακινδύνευσης.
Αθήνα, Εκδόσεις «Ελληνικά Γράμματα», σελίδες 539.



Απόσπασμα από την εισαγωγή του βιβλίου:

Τι θα μπορούσε να σημαίνει η «διακινδύνευση» για όσους ονομάσθηκαν «διαφωτιστές»; Πρόκειται για το απροσδιόριστο τίμημα της μετάβασης σΆ έναν διαφορετικό τρόπο σκέψης και πρακτικής; Και τι συνιστά αυτή τη «διαφορά» που θα έπρεπε να αποτυπωθεί και να βιωθεί με «διαφορετικό τρόπο»; Ειδικότερα, οι «κίνδυνοι» αφορούν σε ό,τι γίνεται παρελθόν, σε ό,τι απαρτίζει το στίβο του παρόντος και αντίστοιχα σε ό,τι διανοίγεται στο μέλλον; «Κίνδυνος» σημαίνει για τους διαφωτιστές ό,τι απειλεί τη λειτουργία του λόγου, με την υπονόμευση των όρων εκδίπλωσής του; Η δυναμική της «διακινδύνευσης» επιτελείται και στην περίπτωση των εκπροσώπων του Νεοελληνικού Διαφωτισμού ως συνύφανση, στο περίγραμμα ενός ιστορικού «στοιχήματος» ή μιας «διακύβευσης», επιθυμητού στόχου και αβεβαιότητας ως προς την επίτευξή του, με ανυπολόγιστο κάθε φορά τίμημα.
Τίποτε δεν χαρίζεται «ακινδύνως» και τούτο το γνωρίζουν οι ριψοκίνδυνοι θεμελιωτές μιας «εποχής διαφωτισμού» που έχουν να αντιμετωπίσουν «πολλά εξωτερικά εμπόδια», τα οποία «εν μέρει απαγορεύουν και εν μέρει δυσκολεύουν» αυτό το εγχείρημα. Έτσι στους κόλπους της οθωμανικής Αυτοκρατορίας και πέραν αυτής διαμορφώνονται και δραστηριοποιούνται οι διανοούμενοι που θα επιτελέσουν τη διακινδύνευση των ιδεών και των πρακτικών τους. Με αφορμή την αναδημοσίευση είκοσι ενός κειμένων των ετών 1981-2004 υποδεικνύονται τώρα οι εννοιολογικοί αρμοί και η μεθοδολογική πρακτική που τα συνέχει. Συνάμα δίδεται η ευκαιρία για την εξυπαρχής οριοθέτηση του «Νεοελληνικού Διαφωτισμού», με την κριτική επισκόπηση της οικείας ερευνητικής συγκομιδής, καθώς και για τη σκιαγράφηση των επιμέρους θεμάτων που ωθούν σε μια νέα ερευνητική πρόταση.
Έτσι στην «Εισαγωγή» του παρόντος βιβλίου, που καλύπτει το μεγαλύτερο μέρος του, με το σχήμα μιας more geometrico γραφής, διευκρινίζεται πως ο κριτικός αναστοχασμός δεν παράγει μόνο ένα αντικείμενο για το υποκείμενο, αλλά και συνάμα ένα υποκείμενο για το αντικείμενο.


Το βιβλίο του Παναγιώτη Νούτσου παρουσιάστηκε στην Αθήνα, την Τετάρτη 18 Ιανουαρίου 2005 στη κατάμεστη αίθουσα της «Στοάς του βιβλίου».