Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΑΠΟΦΟΙΤΩΝ ΖΩΣΙΜΑΙΑΣ ΣΧΟΛΗΣ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ
Οι Ζωσιμάδες στα Σικυώνια 2012
 

Περί Σικυώνος

Ομιλία Κωνσταντίνου Αργυροπούλου κατά τα Σικυώνια 2012



Τούτη εδώ η περιοχή της Σικυώνος είναι ευλογημένη από τον Θεό.
Γη εύφορος. Ορίζοντες ευρύτατοι. Θάλασσα. Ήλιος.
Φύσις ανεξάντλητη. Πράσινο. Χρωματικός συνδυασμός του πρασίνου της ευτόκου ξηράς με το σμαραγδογάλανο της παραδυναστεύουσας θάλασσας και το κυανόλευκο του παντάνακτος ουρανού.
Και πάλι Ήλιος. Φώς!
Σικυώνια γη, κτήμα πάμφορον των επιχωρίων -και των λοιπών Ελλήνων το ενδιαφέρον έλκουσα.
Συ, γη των προϋπαρξάντων δημιουργών, ακατάπαυστα προσφέρεσαι σαν αρωγός στην επεξήγηση θρύλων του παρελθόντος, για να μεταδοθεί στους σημερινούς εμάς ένα δίδαγμα: ότι εμείς, όταν συνειδητά παρατηρούμε τούτη την Σικυώνια φύση, οφείλουμε να διαπορευόμεθα με βάση ένα πολύκλωνο διαλογισμό.
Δηλαδή: να φανταστούμε τους βαθμούς αποδόσεως της ενεργητικότητας των αρχαίων Σικυωνίων. Να μαντεύσουμε τους μηχανισμούς της αποτελεσματικής των σκέψεως. Να κρίνουμε το έργο τους με την προσήκουσα αντικειμενικότητα. Να κατανοήσουμε τα εκπεμφθέντα μηνύματά τους μέσα από τα πλαστουργήματά τους. Να παρατηρούμε αδιάλειπτα τα διδάσκοντα φαινόμενα αλλά και τα διαφωτίζοντα δρώμενα. Να αναγνωρίζουμε τις διαχρονικές αξίες, που ακτινοβολούνται από εκείνα τα έννοα έμψυχα, τα οποία με τις πράξεις τους επαληθεύουν την αγάπη τους για την πατρίδα τους. Να υπολογίζουμε, ότι και η δική μας συνδρομή ανεξαρτήτως ύψους προσφοράς, είναι ασμένως δεκτή από την δική μας πατρίδα. Να ονειρευόμαστε τον τρόπο με τον οποίο θα ανακαλύψουμε το μονοπάτι, που θα μας οδηγήσει στο Φως!  
Ιδού η ευκαιρία. Παρατηρώ την αρχαία Σικυώνα. Την σπουδάζω και μέσα από την μελέτη της μπορώ και αναγεννώμαι. Θέτω τον εαυτό μου στην υπηρεσία του εξέχοντος -του κορυφαίου πολιτισμού των Σικυωνίων προγόνων.
Η -κατά τον Όμηρο- ευρύχωρος Σικυών -και ως ο Ηρόδοτος αφηγείται-  προίκισε την Ελληνική Ιστορία με την συνδρομή της στον αγώνα κατά των Περσών, ως και κατά άλλων επιβούλων βαρβάρων. Άνδρες, όπως ο Άδραστος, ο Ορθαγόρας, ο Κλεισθένης, ο Εύφρων, ο Άρατος και μία πλειάδα άλλων ηγετών οικοδόμησαν την αιγλοβόλο πόλη με την ορθόπρεπο κοινωνική δομή, την παραγωγική βιομηχανία, την ανεπτυγμένη γεωργία και την συστηματοποιημένη εκμετάλλευση των θαλασσίων δυνατοτήτων. 
Η Σικυών είναι ο τόπος, όπου οι συνθήκες της εποχής της αρχαιότητος, όπως το κλίμα, οι γεωπολιτικές επιδράσεις και ο χειρισμός των κοινών πραγμάτων από διορατικές ηγεσίες, ύψωσαν την πόλη στην κορυφή της κλίμακος του ιστορικά καταγεγραμμένου πολιτισμού.
Είναι η πρόκληση της ομορφιάς της γης και της ατμοσφαίρας, η οποία διήγειρε τα αισθητήρια των θιασωτών της πνευματικής και ψυχικής ενδιατριβής. Εξεδηλώθη το ποιητικό συναίσθημα με τρόπους τεχνών. Η Ζωγραφική, η Γλυπτική, η Αρχιτεκτονική και το Θέατρο με το μεγάλο εύρος προσαρμονίσεων και δημιουργιών επέθεσε την Σικυώνα στο κέντρο του ενδιαφέροντος των πνευματικών ανθρώπων του τότε γνωστού κόσμου.
Καλλιτέχνες ζωγράφοι, όπως οι Κράτων, Τηλεφάνης, Εύπομπος, Πάμφιλος, Απελλής, Μελάνθιος, Παυσίας, Αριστόλαος, Ξενοκράτης, Νεάλκης, Λεοντίσκος, Αρκεσίλαος και οι γλύπτες Κάναχος, Αριστοκλής, Μπουτάδης, Λυσίστρατος, Κλέων, Πάτροκλος, Δαίδαλος, Δαίτων, Άλυπος, Κάνθαρος, Δαμόκριτος, Ευθυκράτης, Ευτυχίδης κ.α. με το έργο τους και τα δημιουργήματά τους έδωσαν την ευκαιρία στην ανθρωπότητα να νιώσει το αισθητικό ρίγος, που προκαλείται από την θέαση του ωραίου, όταν μάλιστα τούτο τυγχάνει καθολικής επιδοκιμασίας.
Αυτοί οι καλλιτέχνες κατόρθωσαν να αποδώσουν την ρυθμική συνύφανση της ομορφιάς με ρυθμιστή την φιλοκαλία και την κομψοπρέπεια, που είναι απαυγάσματα μιας ξεχωριστής διάνοιας και μιας ιδιαιτεροποιημένης συνειδήσεως και τα οποία με τη σειρά τους είναι ιδιοσυστατικά ανθρωπίνων υπάρξεων ανηλιγμένων ιδιοτήτων, χαρισμάτων και αρετών.
Ιδού λοιπόν η πηγή της ηθικής μεγαλύνσεως και της λαμπρότητος μιας προηγμένης κοινωνίας. Ιδού, πως υλοποιείται η ανθρώπινη έφεση για το υπέρτατον ωραίο.
Μέσω των καλών τεχνών ανακαλύπτουμε το ίχνος, που μας υποδεικνύει τον τρόπο γειτνιάσεως στην ηθικοκανονιστικά παραδεκτή συγκίνηση της ψυχής.
Είναι η Σικυών το κέντρο του καλλιτεχνικού τότε κόσμου. Είναι η αφετηρία μιας ιδεολογικής συνθέσεως, η οποία παρομοιάζεται με την ομαδική ιδέα μιας κοινωνίας, η οποία δεν αρκείται στην κοινοτοπία του «δος ημίν σήμερον», διότι ο τότε Σικυώνιος κόσμος επεθύμει να καταχωρισθεί η Σικυώνα του στις δέλτες της Ιστορίας, όπως άλλοι τόποι είχαν ονομασθεί Αγία Γη, Γη της Αθανασίας, Γη των Μακάρων, Ατλαντίς, Ομφαλός της Γης κλπ. Ίσως εκείνοι να την είχαν ονομάσει Γη της Υπερτάτης Καλαισθησίας. Ίσως βρεθεί ένας συγγενής χαρακτηρισμός μία ημέρα σε κάποια ευρήματα. Ποιός ξέρει;
Αλλά κι αν δεν βρεθεί, πάντοτε υπάρχει τρόπος να γεννηθεί μία επωνυμία. Τούτο είναι συνάρτηση της δικής μας βουλήσεως. Εάν εμείς αγαπώντας τον τόπο μας θελήσουμε να τον αναδείξουμε, τότε είναι σίγουρο, ότι θα το επιτύχουμε, αρκεί να μην είμαστε αιχμάλωτοι υστερούντων όντων, υποδεεστέρων οντοτήτων και παναθλίων καταστάσεων. Εννοώ, ότι αποδεδειγμένα, τον τελευταίο καιρό είμαστε υποτελείς μιας επιβληθείσης καταστάσεως δυστυχίας, η οποία σταδιακά διαβρώνει τα ηθικά κάστρα και τα πολυδιήγητα πνευματικά ερείσματα των Ελλήνων. Τα εθνικά μας σύμβολα προσβάλλονται. Η παιδεία μας ασθενεί. Οι αξίες καταβαραθρώνονται.
Και τότε; Ποιός είναι ο νικητής; Νικητής δυστυχώς είναι ο μη Έλλην. Είναι τα Μέσα Μαζικής Ενημερώσεως. Είναι η «πολιτική ορθότητα», η οποία απεργάζεται την εξουδετέρωση των εθνικών μας συμφερόντων. Είναι όσοι φθονούν τον Ελληνικό Πολιτισμό.
……………
Ας αναλογισθούμε, το ποιοι είμαστε. Ας αναριγήσουμε με την σκέψη, ότι πατάμε σε Γη Ιερή.
Η Ελλάδα είναι ένα απέραντο Μουσείο Σοφίας, Τέχνης και Ιστορίας.
Το έχουμε συνειδητοποιήσει αυτό;
Εάν ναι, τότε ας ξεχάσουμε τις σειρήνες, που διαπραγματεύονται την τιμή των γεωμήλων, της σταφίδας καθώς και το τί κάνει η χανούμ Αϊσέ στα τουρκικά σήριαλς.
Το πρόβλημα της Πατρίδας μας δεν είναι οικονομικό. Είναι ζήτημα αποκαταστάσεως των απωλεσθεισών αξιών.
Συνεπώς, η Ελλάδα άλλα προσμένει από εμάς!