Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΑΠΟΦΟΙΤΩΝ ΖΩΣΙΜΑΙΑΣ ΣΧΟΛΗΣ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ
ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΑΠΟΦΟΙΤΩΝ ΒΑΡΒΑΚΕΙΟΥ ΣΧΟΛΗΣ
 

ΓΛΑΔΣΤΩΝΟΣ 3, 1Ο6 77 ΑΘΗΝΑΙ
ΜΕΓ. ΦΕΞΗ 8ος ΟΡΟΦΟΣ
ΤΗΛ & ΦΑΞ: 210 3826 377



Κυρία
Μαριέττα Γιαννάκου
Υπουργό Εθνικής Παιδείας & Θρησκευμάτων
Μητροπόλεως 15
Αθήνα 10185

Αθήνα, 20 Απριλίου 2005
ΕΠΕΙΓΟΥΣΑ



Κυρία Υπουργέ,
Ως γνωστόν με το Ν 1566/85 καταργήθηκαν τα Πρότυπα Σχολεία, που λειτουργούσαν μέχρι τότε παράλληλα με τα πειραματικά και τα λοιπά Γενικά Γυμνάσια και Λύκεια. Με την πείρα της 20ετίας που πέρασε από τότε διαπιστώσαμε ότι η Δημόσια Εκπαίδευση πλήρωσε ακριβά την κατάργηση αυτή και βγήκε πιο φτωχή από αυτή τη δοκιμασία. Σήμερα δεν έχει να προσφέρει τίποτε άλλο στα Ελληνόπουλα παρά μόνο το Δημόσιο σχολείο της γειτονιάς τους.
Όμως η έφεση για μάθηση και η ευγενής τάση πολλών γονέων για αυξημένων απαιτήσεων εκπαίδευση των παιδιών τους, τους αναγκάζει να στραφούν στα λεγόμενα «καλά» ιδιωτικά σχολεία που στη κυριολεξία φούντωσαν, με ότι αυτό συνεπάγεται. Η ιστορική πορεία των Προτύπων κυρίως Σχολείων εντάσσεται στην πνευματική πορεία του νέου Ελληνισμού, Τα αρχαιότερα Γυμνάσια αυτής της μορφής είναι το πρώτο πρότυπο της Πλάκας. Αποτελεί την ιστορική συνέχεια του Κεντρικού Σχολείου που ίδρυσε ο Καποδίστριας στην Αίγινα.
Παντού τα Πρότυπα Σχολεία αποτελούν τα Σχολεία - οδηγούς. Είναι τα Ecoles Pilotes των Γάλλων και τα Pilot schools των Άγγλων. Οι μαθητές σ' αυτά επιλέγονται με κάποια αξιολογικά κριτήρια (εξετάσεις, tests κ.α,).
Είναι τα σχολεία στα οποία καταβάλλεται προσπάθεια να αποτελέσουν υποδείγματα για τα άλλα. Σ' αυτά δεν γίνονται πειράματα για την προαγωγή της επιστήμης που είναι δουλειά των πειραματικών σχολείων, αλλά μια υποδειγματική, χωρίς ελλείψεις και περικοπές, παιδαγωγική και διδακτική εργασία.
Εκτιμούμε ότι ήταν ιστορικό λάθος και απώλεια για τη χώρα και την Παιδεία της η κατάργηση τους. Οι πραγματικές εκπαιδευτικές ανάγκες της χώρας απαιτούν όχι κατάργηση των Προτύπων Σχολείων, αλλά απεναντίας δημιουργία περισσοτέρων.
Ως προς τον τρόπο επιλογής των μαθητών των προτύπων Σχολείων εκτιμούμε ότι πρέπει να είναι αξιοκρατική, όπως ήταν μέχρι το 1982, όταν καθιερώθηκε η νεοφανής κλήρωση.
Εάν το δείγμα των μαθητών είναι τυχαίο οι ποικίλες αυξημένων απαιτήσεων μαθησιακές διαδικασίες ενδέχεται να δημιουργήσουν σε κάποιους με μικρότερο δείκτη νοημοσύνης, προβλήματα προσαρμογής ή και αναπτύξεως της προσωπικότητας τους.
Πολλά Δημόσια Σχολεία εφαρμόζουν ανέκαθεν (και σήμερα) τα λεγόμενα επίπεδα ως προς τις ξένες γλώσσες, κατατάσσουν δε τους μαθητές σε αυτά με κριτήρια και εξετάσεις. Έτσι όμως δεν δημιουργούν special classics που τόσο απεχθάνονται οι οπαδοί της «δημοκρατικής» κληρώσεως;
Αληθινά δεν ξέρουμε ποιο σύστημα να θεωρήσουμε περισσότερο Δημοκρατικό. Αυτό της ισοπέδωσης εν ονόματι της Δημοκρατίας ή της αντικειμενικής επιλογής που σε καμιά περίπτωση δεν καταργεί τη Δημοκρατία.
Εάν η κλήρωση είναι μέτρο Δημοκρατικό γιατί εξακολουθούν να μετατίθενται οι καθηγητές στα πειραματικά με αξιολογικά κριτήρια και όχι με μόρια {πολυετία κ.α.) μέσω των ηλεκτρονικών υπολογιστών, όπως γίνεται για τις μεταθέσεις των καθηγητών των λοιπών σχολείων της χώρας;
Η κλήρωση θα μπορούσε να συνεχίσει να ισχύει σε πειραματικά Σχολεία, αφού η πειραματική εφαρμογή για να αξιολογηθεί καλόν είναι να λαμβάνει χώρα σε τυχαίο δείγμα μαθητών.
Μήπως, όμως, εκείνο το φιλομαθές και φιλόπονο μαθητικό δυναμικό που άλλοτε πλημμύριζε τις αυλές των προτύπων σχολείων και έσπαζε όλα τα ρεκόρ σε ποσοστά επιτυχίας στα ΑΕΙ, τώρα πολιορκεί ασφυκτικά τα λεγόμενα «καλά και γνωστά ιδιωτικά», πληρώνοντας όσο-όσο παρά τις, σπασμωδικές ενίοτε, παρεμβάσεις της πολιτείας για «συγκράτηση των τιμών»; Μήπως δηλαδή συνέβη ότι και με τα Δημόσια Νοσοκομεία που από τότε που καταργήθηκε η «αντιδημοκρατική» πρώτη θέση (αντί να επεκταθεί) τρέχουμε όλοι, όταν μπορούμε κα! όταν πρέπει στις καλές ιδιωτικές κλινικές;

Κυρία Υπουργέ,

Στη σύνταξη της παρούσας μας συνετέλεσε, με τις γνώσεις της και την εμπειρία της, η κα Κυριακή Βλησίδου, Φιλόλογος, πρώην Διευθύντρια του Βαρβακείου Πρακτικού Λυκείου, γνωστή Ερευνήτρια σε εξειδικευμένα εκπαιδευτικά θέματα.
Με την παρέμβαση μας αυτή θέλουμε, νηφάλια και αντικειμενικά, να θέσουμε το θέμα της επανιδρύσεως των Προτύπων Σχολείων το ταχύτερο δυνατό. Είναι χρέος όλων μας και εθνική ανάγκη. Και σας παρακαλούμε να συμμεριστείτε τις απόψεις μας αυτές και να ηγηθείτε της επαναφοράς στη χώρα μας του τόσου αναγκαίου αυτού θεσμού.
Είμεθα στη διάθεση Σας για εξειδίκευση της προτάσεως μας αν χρειασθεί,

Με τιμή

Ο Πρόεδρος                            Ο Γενικός Γραμματέας

ΜΑΡΙΟΣ ΜΠΑΧΑΣ            ΙΩΑΝΝΗΣ ΚΟΥΚΟΥΛΟΠΟΥΛΟΣ


Σημείωση: Για άμεση επικοινωνία, παρακαλούμε να χρησιμοποιήσετε τα Γραφεία του Προέδρου κ. Μάριου Μπαχά, Φιλελλήνων 26, 105 58 Αθήνα
Τηλ.: 210-3318170, Φαξ: 210-3318171,
e-mail:law-firm@bahagram.com

Κοινοποίηση: κ Γεώργιο Καλό,
Υφυπουργό Εθνικής Παιδείας & θρησκευμάτων