Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΑΠΟΦΟΙΤΩΝ ΖΩΣΙΜΑΙΑΣ ΣΧΟΛΗΣ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ
ΑΝΟΙΓΜΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΤΟΥ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟΥ ΓΙΑ ΤΑ "ΠΡΟΤΥΠΑ" ΣΧΟΛΕΙΑ / ΓΥΜΝΑΣΙΑ ΚΑΙ ΑΝΑΛΥΤΙΚΟΤΕΡΑ ΓΙΑ ΤΗ ΖΩ
 

Το ζήτημα έχει τεθεί αρκετές φορές στο Σύλλογο, ως πρόθεση διερεύνησης. Θεωρούμε πως η παρούσα συγκυρία είναι μάλλον πρόσφορη για μια τέτοια θεώρηση, γιατί υπάρχει ένα κλίμα γενικότερης αντιμετώπισης των προβλημάτων του εκπαιδευτικού μας συστήματος.



Ειδικότερα για τη Ζωσιμαία Σχολή υπάρχει μια περίοδος προ του 1913, η οποία φθάνει μέχρι το 1850, για την οποία χρειάζεται ιδιαίτερη διερεύνηση σε ό,τι αφορά στο ειδικό βάρος της εντός της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, στο περιεχόμενο των σπουδών, στην επιλογή των καθηγητών, κλπ.

1. Ιστορική αναδρομή μετά το 1913 - και κυρίως μετά το 1923 - μέχρι των ημερών μας:


* Πότε εισάγεται επίσημα ο θεσμός των προτύπων σχολείων, κυρίως γυμνασίων, στο παιδαγωγικό σύστημα της χώρας και ποιοι είναι οι στόχοι που καλείται να εξυπηρετήσει ο θεσμός. (Σχετική νομοθεσία και κυρίως αντίστοιχες εισηγητικές εκθέσεις)
* Υπάρχουν πρότυπα γυμνάσια που λειτουργούν σαν τέτοια από συστάσεώς τους, ή που ιδρύονται για πρώτη φορά, ή που κάποια υπάρχοντα "αναβαθμίζονται"; Ποια είναι και πως είναι κατανεμημένα στην επικράτεια;
* Με ποιες προδιαγραφές λειτουργούν (τρόπος επιλογής καθηγητών, τρόπος εισαγωγής μαθητών, εποπτεία, κλπ.);
* Υπάρχουν ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της Ζωσιμαίας Σχολής;
* Πότε καταργούνται και με ποιο σκεπτικό;
* Τα «πειραματικά». Πότε δημιουργούνται και με ποιο σκεπτικό. (Σχετική νομοθεσία και αντίστοιχες εισηγητικές εκθέσεις)

2. Εκτιμήσεις:


* Για το αναγκαίο, ή μη, της δημιουργίας τους, αναφορικά με την τότε οικονομικοπολιτική κατάσταση της χώρας (βαθμός οικονομικής ανάπτυξης, κατάσταση της δημόσιας εκπαίδευσης, κυρίαρχες απόψεις για το εκπαιδευτικό σύστημα, ιδεολογικά ρεύματα, σχέση και αντίστοιχη θέση δημόσιου / ιδιωτικού σχολείου, κλπ).
* Για το ορθόν, ή μη, της κατάργησής τους (κυρίαρχες απόψεις για το εκπαιδευτικό σύστημα, ιδεολογικά ρεύματα, κλπ).

3. Προβληματισμοί:


* Βασικά χαρακτηριστικά του ισχύοντος εκπαιδευτικού συστήματος στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση (Σύστημα, πρωτίστως "εισαγωγής" στα Α.Ε.Ι. σε βάρος της ουσιαστικής μόρφωσης, κατακερματισμός της γνώσης, κλπ).
* Βασικά χαρακτηριστικά και τάσεις που υπάρχουν, ή διαφαίνονται, στο εκπαιδευτικό σύστημα της Ε.Ε., το επίπεδο του οποίου χειροτερεύει, κατά γενική διαπίστωση (μεταξύ των άλλων, "προγραμματισμένη" διαδικασία υποβάθμισης - κυρίως της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, όπως τριετής φοίτηση - από διακηρύξεις τύπου Μπολώνια, κλπ).
* Το σύστημα αυτό επιδέχεται "πρότυπα" στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση; Είναι συμβατά, ως έννοια, με το ισχύον Σύνταγμα; Αν ναι, ποιο θα ήταν το προσδοκώμενο όφελος;
* Θα μπορούσαν να αποτελέσουν μια σοβαρή συνιστώσα με στόχο τη γενικότερη διαδικασία αναβάθμισης και ανάκτησης της ουμανιστικής και γενικής παιδείας, απέναντι στη ιδεολογία της "υπερειδίκευσης" και του κατακερματισμού της παρεχόμενης γνώσης;
* Ποιες οι αντίστοιχες τάσεις και προβληματισμοί στα πλαίσια της Ε.Ε.
* Θα δημιουργούνταν με τα "πρότυπα" κάποιο "αντίβαρο" δημόσιας (και δωρεάν) εκπαίδευσης καλλίτερου επιπέδου απέναντι στην ιδιωτική, η οποία αυτοπαρουσιάζεται ως "επιπέδου", χωρίς και να είναι σε αρκετές περιπτώσεις (π.χ. σύγκριση ποσοστών εισαγομένων στις πανελλαδικές, κλπ).
* Πως τίθεται σήμερα το ζήτημα της απασχόλησης; Οι αβεβαιότητες για το μέλλον των νέων γενιών – αν όχι η διαφαινόμενη περιθωριοποίηση – σε ποιο βαθμό επηρεάζουν μια προσπάθεια αναβάθμισης της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης;

4. Διαδικασία:


* Μετά την πρώτη ανταλλαγή απόψεων - στις οποίες θα περιλαμβάνονται και προτάσεις προσώπων για την ανάληψη επί μέρους θεμάτων - η Συντακτική Επιτροπή να αναλάβει την περαιτέρω διαμόρφωση της ύλης και την οριστικοποίηση των συνεργατών.

Η Συντακτική Επιτροπή.