Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΑΠΟΦΟΙΤΩΝ ΖΩΣΙΜΑΙΑΣ ΣΧΟΛΗΣ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ
ΕΣΧΑΤΟΛΟΓΙΕΣ
 

του Κώστα Αρ. ΠΥΡΡΟΥ, αποφοίτου Ζωσιμαίας Σχολής.

Η ΤΑΛΑΙΠΩΡΙΑ ΤΩΝ ΕΝΝΟΙΩΝ



Μέσα στη γενική κατάπτωση των αξιών, των αρχών, των ηθών και των προτύπων δεν μπόρεσαν να διαφύγουν τον εξευτελισμό ή έστω τη διαστροφή και οι έννοιες ορισμένων υψηλής στόχευσης λέξεων.
Μία από αυτές που κακοπαθεί ιδιαίτερα στις μέρες μας και αφορά κατά κύριο λόγο στην ερμηνεία της από. τους δημόσιους άνδρες αλλά και γενικότερα στον υπολογισμό της κοινωνικής αξιολόγησης, από όλους μας λίγο-πολύ, είναι η έννοια της λέξης ευθιξία.
Παράγωγος της είναι και ο όρος εύθικτος που χαρακτηρίζει τον πολύ ευαίσθητο, το θιγόμενο από το παραμικρό, είτε με την υλική αλλά κυρίως με τη μεταφορική συγκινησιακή μορφή. Το αντίθετο δε (κατά το λεξικό Φυτράκη) είναι το νόημα της λέξης χοντρόπετσος.
Συνέπεια της ευθιξίας, με τη σημασία που χρησιμοποιείται στο δημόσιο βίο, πρέπει να είναι η άμεση και θεαματική δυσανασχέτηση και αντίδραση σε κάθε υπαινιγμό ακόμη και κακής συμπεριφοράς σχετιζόμενης με τα κοινά και ιδίως με τη διαχείριση τους από το θιγόμενο.
Αυτά τουλάχιστον σήμαιναν προ ετών αυτές οι καταστάσεις και συνήθεις συνέπειες που προέκυπταν ήταν οι παραιτήσεις, παλαιότερα οι μονομαχίες! και σε πιο προχωρημένες, αλλά όχι ανύπαρκτες περιπτώσεις, οι αυτοκτονίες. Στις μέρες μας όμως ειδικά με το θέμα της απόκτησης ευνοιοκρατικά μεγάλης δημόσιας θέσης ή αξιώματος και της διατήρηση της, υφίσταται πλήρης εξοικείωση και θεωρείται απόλυτα φυσιολογική η «ρουσφετολογία» με τα παρεπόμενα της, όπως επίσης και ο νεποτισμός (από το λατινικό nepos που σημαίνει εγγονός) και αναφέρεται στην κληρονομική διαδοχή στις ψηλές κοινωνικές βαθμίδες και τα προσοδοφόρα πόστα.
Όποιος δεν μετέρχεται αυτές τις διαδικασίες λογίζεται, κατά την κρατούσα δεοντολογία, αφελής ή εν πάση περιπτώσει εκτός πραγματικότητας.
Και ο χορός «καλά κρατεί» μέχρις ότου κάποιοι λόγοι, αδιευκρίνιστοι τις περισσότερες φορές ως προς την σκοπιμότητα τους, αναδεικνύουν και δημοσιοποιούν καταστάσεις γνωστές λίγο-πολύ, δίνοντας τους τις διαστάσεις «σκανδάλου». Και αυτή η έννοια έχει επίσης κακοποιηθεί και πολλά θα μπορούσε να αναφέρει κανείς και ως προς τη δημιουργία, και ως προς την έκταση, την αξιολόγηση, τις συνέπειες και χίλιους άλλους δυο λόγους που την παρακολουθούν στο σύντομο διάστημα της προβολής και της διογκωμένης δημοσιότητας της. Ύστερα αντικαθίσταται από άλλο «σκάνδαλο» και λησμονιέται συνήθως χωρίς συνέπειες το προηγούμενο. Στο διάστημα όμως της κορύφωσης του σκανδάλου είναι άξιο λόγου να παρατηρήσει κανείς με ποιο τρόπο αντιδρούν οι κυρίως εμπλεκόμενοι αξιωματούχοι.
Εδώ υποτίθεται ότι όφειλε να λειτουργήσει η ευθιξία και να ανακύψουν οι συνέπειες της, από μόνο το λόγο της ανάμιξης του ονόματος τους σύμφωνα με τη γνωστή ρήση την αναφερομένη στη «γυναίκα του Καίσαρος». Αντ' αυτού όμως εναγώνια, δικολαβική και σοφιστική προκύπτει η προσπάθεια χρήσης διάτρητων απολογιών και σοφιστιών για να απαλλαγούν της δικανικής πια τιμωρίας βάσει ελαφρυντικών μέχρι και αυτού της ευθείας. Με αυτόν τον τρόπο δέχονται να διασωθούν και να μην εγκαταλείψουν την πολύφερνη καρέκλα τους, ψελλίζοντας πολλάκις και την αστειότητα, «θέτω την παραίτηση μου στη διάθεση.......» και άλλα παρόμοια.
Άλλοι απαιτούν να αποδειχθεί πλήρως η ενοχή τους και μόνο τότε θεωρούν ότι οφείλουν να παραιτηθούν, κάνοντας πως δεν καταλαβαίνουν ότι τότε δεν προκύπτουν απλά οι συνέπειες της ευθιξίας, τότε προκύπτουν οι συνέπειες της παρανόμου συμπεριφοράς και της εγκληματικότητας που δεν είναι η παραίτηση αλλά ο εγκλεισμός προς σωφρονισμό στα γνωστά οικήματα που ατυχώς, σύμφωνα με ότι συζητιέται ιδιαίτερα στις μέρες μας, αποτελούν όνειδος για την κοινωνία μας. Άλλο τεράστιο θέμα και αυτό. Αυτή είναι η τύχη του όρου ευθιξία, όπως παρουσιάζεται από τους κύριους διαμορφωτές του δημόσιου ήθους, θα μπορούσαμε δε να αναφέρουμε και άλλα πολλά τόσο για αυτό όσο και για άλλα παρεμφερή. Όμως ελπίζουμε να ξαναγράψουμε και να ασχοληθούμε με αυτά σε άλλη ευκαιρία.