Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΑΠΟΦΟΙΤΩΝ ΖΩΣΙΜΑΙΑΣ ΣΧΟΛΗΣ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ
Χαιρετισμοί στην Ημερίδα για τα Πρότυπα Σχολεία "Ο ρόλος των Προτύπων Σχολείων στη σύγχρονη εκπαίδε
 


Εισαγωγική εισήγηση της Ημερίδας από τον κ. Μάριο Μπαχά, Δικηγόρο, Πρόεδρο Αποφοίτων Βαρβακείου Σχολής

"Ένας θεσμός που ξεκίνησε στα μέσα περίπου του 19ου αιώνα από τα τρία ιστορικά σχολειά: τη Ζωσιμαία Σχολή, τη Βαρβάκειο Σχολή και την Ιωνίδειο Σχολή Πειραιά, ένας θεσμός που μετεξελίχθηκε στις αρχές του 20ου αιώνα στα περίφημα πρότυπα σχολεία, όταν τα τρία αυτά σχολειά πλαισιώθηκαν από τα Ανάβρυτα, την Ευαγγελική Σχολή Ν. Σμύρνης και το 2ο Γυμνάσιο Πατρών, που τυχαίνει να το έχει βγάλει και ο σημερινός Υπουργός Παιδείας. Σιγά σιγά το εκπαιδευτικό τους σύστημα το υιοθέτησαν και άλλα σχολειά όπως το Πειραματικό του Πανεπιστημίου Αθηνών.
Ένας θεσμός που στελέχωσε τον 20ο αιώνα και συνεχίζει να στελεχώνει τον πνευματικό κόσμο, τον επιστημονικό κόσμο και τον πολιτικό κόσμο της Ελλάδας με καταξιωμένους ηγέτες, ένας θεσμός που δεν θα ήταν υπερβολή να πούμε ότι είναι αυτός που καθοδήγησε την πολιτική και τη ζωή των Ελλήνων επί ένα και πλέον αιώνα, ξαφνικά χωρίς ιδιαίτερη αιτιολογία και -πιστεύουμε εμείς- χωρίς ιδιαίτερη μελέτη, καταργήθηκε το 1985. Αντικαταστάθηκε από το θεσμό των πειραματικών σχολείων ο οποίος προφανώς θα είναι χρήσιμος στην εκπαίδευση, αλλά δεν επιτελεί το ρόλο που επιτελούσαν τα πρότυπα σχολεία. Δεν επιτελεί το ρόλο γιατί στα πρότυπα σχολεία η εισαγωγή γίνονταν -και πρέπει να γίνεται- με εισαγωγικές εξετάσεις, ώστε να μπορεί το δείγμα αυτό των μαθητών να δέχεται εξειδικευμένες διδασκαλίες που δεν είναι εύκολο να τις δεχθεί ένα δείγμα τυχαίο μαθητών που μπαίνουν με κλήρωση όπως στα πειραματικά σχολειά, που υπάρχουν παιδιά που κουράζονται να ακολουθήσουν εξειδικευμένη διδασκαλία. Τα πειραματικά σχολεία βεβαίως και επιτελούν κάποιο ρόλο στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, αλλά πρέπει να συνυπάρχουν παράλληλα με τα πρότυπα σχολεία, ο θεσμός των οποίων πρέπει οπωσδήποτε να ξανάρθει, γιατί τι έγινε εν τω μεταξύ; έγινε μία μεταφορά της καλής εκπαίδευσης που παρείχαν τα παλαιά πρότυπα σχολεία από τη δωρεάν δημόσια στην ιδιωτική εκπαίδευση και σήμερα μόνο όποιος έχει πολλά λεφτά μπορεί να στείλει το παιδί του σε ένα λεγόμενο εντός εισαγωγικών καλό σχολείο. Δεν είναι έτσι όμως. Πρέπει να υπάρξουν πολλά καλά δημόσια σχολεία πάλι στην Ελλάδα και να μπορεί οποιοσδήποτε Έλληνας χωρίς να πληρώνει ούτε ένα ευρώ, οπουδήποτε ζει στην Ελλάδα, να σπουδάζει σε αυτά.

Πιστεύουμε λοιπόν ότι πρέπει να επανέλθει αυτός ο θεσμός, έστω στην αρχή με τα πιλοτικά σχολεία που κουβαλάν μέσα τους την παράδοση και την πείρα, όπως είναι αυτά που σας είπα πιο πάνω, αλλά σιγά σιγά να εξαπλωθεί, να καλύψει όλους τους Νομούς της Ελλάδας και να μπορέσουν οι Έλληνες ν' αποκτήσουν κι αυτοί αυτά τα εξειδικευμένα και άριστα σχολεία που έχουν όλα τα πολιτισμένα κράτη, όπως η Γαλλία και η Αγγλία, και που άλλωστε είχαν και όλα τα κράτη του υπαρκτού σοσιαλισμού. Και εμείς μόνο ξαφνικά βρεθήκαμε να τα καταργήσουμε!!!"


Χαιρετισμός του εκπροσώπου του Υπουργού Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων
κ. Άρη Σπηλιωτόπουλου, κ. Αθανασίου Νικολόπουλου, Διευθυντή Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης


"Αξιότιμες κυρίες και κύριοι,
Πρωτίστως, θα ήθελα να δηλώσω ότι αισθάνομαι ιδιαίτερη τιμή και χαρά, που βρίσκομαι ανάμεσά σας, αλλά και να συγχαρώ την Οργανωτική Επιτροπή, κυρίως τους Συλλόγους Αποφοίτων της Βαρβακείου και της Ζωσιμαίας Σχολής Ιωαννίνων, για τη διοργάνωση της σημερινής Ημερίδας, η οποία θέτει στο επίκεντρο του ενδιαφέροντός µας τα Πρότυπα Σχολεία και το ρόλο τους στη σύγχρονη εκπαίδευση .
Ως γνωστόν, ο θεσμός των Προτύπων Σχολείων αφορούσε σε 120 σχολεία της επικράτειας, στα οποία εντάχτηκε και η Ζωσιμαία, η Βαρβάκειος και η Αναργύρειος Σχολή. Τα σχολεία αυτά αποτέλεσαν εστία αληθινής γνώσης και ανέδειξαν το υψηλό επίπεδο που μπορεί να κατακτήσει η δημόσια παιδεία, εάν πληρούνται θεμελιακές προϋποθέσεις, όπως οι κατάλληλες υποδομές, το πάθος της προσφοράς των εκπαιδευτικών και ο πόθος της γνώσης των μαθητών, που ήταν πρότυπα αριστείας. Επιπλέον, στήριζαν το έργο τους σε μεγάλες εκπαιδευτικές προσωπικότητες, ενώ οι απόφοιτοι, που προέρχονταν από όλες τις οικονομικές και κοινωνικές τάξεις, κατόπιν επιλογής, µέσω διαγωνισμού και µε διαφανείς διαδικασίες, διεκδικούσαν, μετέπειτα, ηγετικές θέσεις στον επιστημονικό, διοικητικό και επιχειρησιακό χώρο.
Με το Ν.1566/85 καταργήθηκαν τα Πρότυπα Σχολεία που λειτουργούσαν έως τότε, µε το σκεπτικό του γενικού προβιβασμού και της αναβάθμισης της Δημόσιας Εκπαίδευσης.
Βεβαίως, κάθε δημοκρατική πολιτεία φιλοδοξεί να βελτιώσει τη Δημόσια Εκπαίδευση, προκειμένου να παρέχονται στους νέους ίσες ευκαιρίες μόρφωσης, επαγγελματικής και κοινωνικής ανέλιξης.
Στην εποχή µας, στην κοινωνία της γνώσης και της πληροφορίας, όπου η πνευματική και οικονομική ανέλιξη κάθε ανθρώπου συναρτάται και µε το επίπεδο σπουδών του, αδιαμφισβήτητα, προκύπτει η ανάγκη θωράκισης των νέων µε πλούσια και κατάλληλα πνευματικά εφόδια, που θα συντελέσουν στην ανάδειξή τους στον επαγγελματικό και κοινωνικό στίβο.
Στα πλαίσια, λοιπόν, του Εθνικού Διαλόγου που διεξάγεται στη χώρα µας για τα θέματα Παιδείας, το ΥΠ.Ε.Π.Θ. θα εξετάσει όλες τις προτάσεις και τα ζητήματα, όπως αυτά που αφορούν στα Πρότυπα Σχολεία και την πιλοτική επαναλειτουργία των ιστορικών προτύπων σχολείων (Ζωσιμαία Σχολή Ιωαννίνων, Βαρβάκειος Σχολή, Γεννάδειος κ.ά.), µε σκοπό να προαχθούν οι προσφορότερες και εποικοδομητικότερες λύσεις για το εκπαιδευτικό σύστημα και τον τόπο µας.
Σε αυτό το σημείο θα ήθελα, επίσης, να σας μεταφέρω τους χαιρετισμούς του Υπουργού Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων, κ. Άρη Σπηλιωτόπουλου, ο οποίος, λόγω έκτακτων υποχρεώσεων και φόρτου εργασιών, δεν ήταν εφικτό να βρίσκεται σήμερα κοντά µας. Θα ήθελα να σας διαβεβαιώσω, εκ μέρους του, ότι, στα πλαίσια της συνεχούς αναβάθμισης της εκπαιδευτικής πραγματικότητας, ένας από τους βασικούς στόχους του ΥΠ.Ε.Π.Θ. είναι οι καινοτομίες στην πολιτική, που αναβαθμίζουν και καθιστούν πρότυπο το σημερινό δημόσιο σχολείο, ώστε να παρέχει επίκαιρες γνώσεις και ουσιαστική μόρφωση. Αυτή είναι η πλέον ασφαλής οδός προς την ευδοκίμηση της χώρας µας και την εκπλήρωση συλλογικών πόθων και οραμάτων. Επενδύοντας στην παιδεία, ενδυναμώνουµε τον καθένα χωριστά και ολόκληρη την κοινωνία µας, η οποία μετατρέπεται σε µια τεράστια εκπαιδευτική μηχανή, για να εξασφαλίσει όχι απλώς την παραγωγικότητα αλλά και την καλύτερη ποιότητα ζωής στους πολίτες της.
Θα παρατηρούσα ότι είναι, πραγματικά, ιδιαίτερη στιγμή, η σημερινή, για την παιδεία µας, αφού καλούμαστε να αναφερθούμε σε επώνυμα και υψηλής πνευματικής στάθμης σχολεία, τα οποία αποτελούν φωτεινά παραδείγματα στην ελληνική εκπαίδευση. Κλείνοντας, θα ήθελα να εκφράσω και πάλι τη χαρά µου, για τη διεξαγωγή αυτής της Ημερίδας, καθώς και τις προσδοκίες µου για την ευόδωση του σκοπού της."

Χαιρετισμός του εκπροσώπου του Αρχιεπισκόπου Αθηνών και Πάσης Ελλάδος κ. Ιερωνύμου


"Με τις ευλογίες του Μακαριότατου, ο οποίος ευρίσκεται στο Πατριαρχείο Αλεξανδρείας, αισθάνομαι ιδιαίτερη τιμή και χαρά να βρίσκομαι ανάμεσα σε σοφούς της χώρας μας και πέραν αυτής. Σας μεταφέρω λοιπόν τις ευχές του για επιτυχία της ημερίδας αυτής και θα μου επιτρέψετε να καταθέσω την μακρόχρονη εμπειρία από τους καρπούς, κυρίως, της Βαρβακείου Σχολής που έζησα επί σαράντα και πλέον χρόνια εις τον καθεδρικό ναό Αθηνών. Πράγματι οι μορφές αυτές των Εθνικών Ευεργετών και δωρητών που έχτισαν αυτά τα πρότυπα σχολεία και διέθεσαν το μεγαλύτερο μέρος της περιουσίας των για να καλλιεργηθούν πνευματικοί άνθρωποι σ' αυτό το χώρο, είχαν αυτό το όραμα, να μαθητεύονται και να εκπαιδεύονται, να έχουν δηλαδή το πνεύμα της μαθητείας και της διαρκούς εκπαιδεύσεως, οι νέοι Έλληνες οποίοι υποστήριζαν όλους τους τομείς τής Πατρίδας.
Γι' αυτό όλοι οι παρευρισκόμενοι απόφοιτοι αυτών των σχολείων - εγώ δεν είχα αυτήν την τύχη - πρέπει να καυχάστε διότι τόσον οι διδάσκαλοι σας, όσον και εσείς, διακονήσατε αυτόν τον τόπο. Ας ακούσουν οι υπεύθυνοι, οι οποίοι πειραματίστηκαν και πειραματίζονται κατά καιρούς, ότι το θέμα της παιδείας δεν είναι απλό και δεν είναι κομματικό.
Η διαρκής αυτή ελληνοχριστιανική παιδεία διετήρησε σ' αυτόν τον τόπο τον πολιτισμό του, τη γλώσσα του, τις παραδόσεις του, τη θρησκεία του, την ορθοδοξία του - όπως σωστά έλεγε ο αείμνηστος Ιωάννης Θεοδωρακόπουλος - μέσα στα πλαίσια της οποίας ευρίσκεται το μέτρο του ελευθέρου ανθρώπου.
Ευχόμαστε με όλη μας την ψυχή τα πορίσματα και τα αποτελέσματα αυτής της ημερίδας να φτάσουν στα αυτιά των υπευθύνων."

Χαιρετισμός της εκπροσώπου της ΕΛΜΕ προτύπων, κας Λη Λυκούδη

"Συγκεντρωθήκαμε σήμερα εδώ χάριν των μελλοντικών γενιών που θα ακολουθήσουν. Η οργάνωση αυτής της ημερίδας κάνει προφανή την αγωνία και τον προβληματισμό των αποφοίτων της Ζωσιμαίας και της Βαρβακείου, αλλά και των άλλων ιστορικών σχολείων, για την δημόσια παιδεία. Την ίδια αγωνία έχουμε και εμείς, οι καθηγητές της καθημερινής πράξης που στηρίζουμε χρόνια τώρα αυτά τα σχολεία. Είναι διάχυτα, και σε μας και σε σας, τα ερωτήματα: τι τύπους σχολείων θέλουμε, πόσους τύπους, ποιοί θα είναι οι σκοποί και ο στόχοι τους, ποιός θα είναι ο ρόλος και η λειτουργία τους στη δημόσια εκπαίδευση;
Πιστεύουμε ότι στόχος κοινός, και δικός σας και δικός μας, είναι η ποιότητα στη δημόσια εκπαίδευση. Γι αυτή την ποιότητα έχουμε αγωνιστεί από κοινού στο παρελθόν. Γι αυτή την ποιότητα συνεχίζουμε και θα συνεχίζουμε μαζί να προσπαθούμε και στο μέλλον.
Η ΕΛΜΕ προτύπων σας εύχεται καλή επιτυχία στους σκοπούς της Ημερίδας σας."

Χαιρετισμός του Νομάρχη Ανατολικής Αττικής και πρώην Δημάρχου Αθηνών, κ. Λεωνίδα Κουρή

"Παρίσταμαι εδώ ως Απόφοιτος του Βαρβακείου, συμπαριστάμενος σ' αυτή την προσπάθεια για την ανασύσταση των προτύπων σχολείων. Η κατάργηση των προτύπων σχολείων δεν ξεκινά από το 1985, απλώς το 1985 επισφραγίστηκε η κατάργηση.
Πρέπει να θυμίσω ότι τα πρότυπα σχολεία, τουλάχιστον όσον αφορά το έμψυχο δυναμικό τους, είχαν πολύ καλό εκπαιδευτικό προσωπικό με συγκεκριμένα κίνητρα και ένα πολύ υψηλό επίπεδο μαθητικού δυναμικού. Είτε επιδράς στο ένα σκέλος, είτε επιδράς στο άλλο. Οι επιδράσεις στο μαθητικό σκέλος είχαν ξεκινήσει πολύ πριν το 1985, με την περίφημη κλήρωση, οπότε άρχισε να πέφτει η δυναμικότητα και μπήκε η ταφόπλακα το 1985.
Θέλω να ελπίζω ότι τα συμπεράσματα της σημερινής συζήτησης θα μπορέσουν να βοηθήσουν στην κατεύθυνση της αναστροφής αυτής της πορείας. Είναι μια πορεία που, με πρόσχημα τη εξύψωση προς τα πάνω, κατάφερε να πετύχει στη δημόσια εκπαίδευση την εξίσωση προς τα κάτω.
Νομίζω ότι χρέος όλων μας αυτή τη πορεία να τη αντιστρέψουμε. Εύχομαι καλή επιτυχία."


Χαιρετισμός του Προέδρου του Βαρβακείου Ιδρύματος και Διευθυντού του Γραφείου της Προεδρίας της Δημοκρατίας, Πρέσβυ κ. Κωνσταντίνου Μπίκα

"Νομίζω ότι το κενό που άφησαν τα πρότυπα σχολεία σε μια βούληση της πολιτείας - οπωσδήποτε καλοπροαίρετη - να καταπολεμήσει διακρίσεις πολιτισμού, καλύφθηκε τελικά ανάστροφα απ' αυτό το οποίο επιδίωκε. Καλύφθηκε από ιδιωτικά σχολεία τα οποία παίζουν αυτό το ρόλο και τα οποία έχουν, σαφέστατα, ταξικά χαρακτηριστικά.
Οι πολιτείες νομοθετούν, μετά από χρόνια επανέρχονται σ' αυτά που έχουν νομοθετήσει και τα ξανακοιτάζουν. Έτσι προχωρούν οι ανθρώπινες κοινωνίες. Πιστεύω ότι η λογική η οποία οδήγησε τότε στην κατάργηση των προτύπων σχολείων πρέπει να εξαναγκάσει να ξαναεισάγουμε το θεσμό αυτό, ιδίως μάλιστα όταν βλέπουμε ότι προχωράει παγκόσμια η εξατομικευμένη εκπαίδευση. Δεν είναι δυνατόν ένας μαθητής που έχει ταλέντο στη μουσική να πηγαίνει σε ένα μουσικό σχολείο κατόπιν κληρώσεως, ή ένας μαθητής που έχει ταλέντο στον αθλητισμό να πηγαίνει σε ένα αθλητικό σχολείο κατόπιν κληρώσεως. Εξ άλλου και σ' άλλες χώρες, εξ όσων γνωρίζω και από την πείρα μου σα διπλωμάτης στις Η.Π.Α. όπου ο αριθμός των μαθητών σ' ένα σχολείο είναι πάρα πολύ μεγάλος, υπάρχουν διαφορετικές τάξεις για το ίδιο μάθημα. Εάν ένας μαθητής έχει κλίση στα μαθηματικά θα πάει σε μια ανώτερη τάξη, σε μια τάξη που ανταποκρίνεται σ' αυτό το οποίο έχει και δεν αντιμετωπίζεται πλέον η ιδιαιτερότητα αυτή σαν ένα στοιχείο ελιτισμού.
Χαιρετίζω κι εγώ αυτή τη συνάντηση και ελπίζω η πολιτεία να ξανακοιτάξει με ειλικρίνεια το θέμα αυτό, ώστε να επανορθώσει κάτι το οποίο θα βοηθήσει κυρίως παιδιά το οποία προέρχονται από κοινωνικές ομάδες που οι γονείς τους δεν μπορούν να τα στείλουν σε πανάκριβα σχολεία."

Χαιρετισμός του Προέδρου Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων του Πειραματικού Βαρβακείου Λυκείου, κ. Παναγιώτη Μιχαλόπουλου

"Με μεγάλη χαρά παρευρισκόμαστε στην σημερινή εκδήλωση που έχει ως θέμα την επανεξέταση λειτουργίας των προτύπων σχολείων και αποτελεί ένα έναυσμα για τον προσδιορισμό της τακτικής που πρέπει να ακολουθήσει η προσπάθεια αυτή.
Με τη μεταρρύθμιση του 1985 και την μετατροπή της Βαρβακείου από πρότυπο σε πειραματικό σχολείο υποβαθμίστηκε, σταθερά και βαθμιαία, τόσο το κύρος όσο και το επίπεδο σπουδών της. Το μόνο που παραπέμπει και θυμίζει πλέον το κύρος της Βαρβακείου ως προτύπου Σχολής είναι η κοινή παραδοχή, από τις παλιότερες κυρίως γενιές, περί της αξίας του ονόματός της,
Δεν αντιτιθέμεθα στο θεσμό των πειραματικών σχολείων και αναγνωρίζουμε απόλυτα το ρόλο που έχουν διαδραματίσει στην σημερινή εκπαίδευση. Θεωρούμε ωστόσο ότι έχουν διαφορετικούς στόχους και παράλληλα με τη λειτουργία των πειραματικών θα πρέπει να επανέλθει άμεσα ο θεσμός των προτύπων σχολείων, με γραπτές εισαγωγικές εξετάσεις των υποψηφίων μαθητών, ως ένα σημαντικό βήμα για την ποιοτική αναβάθμιση της δημόσιας εκπαίδευσης.
Ακόμη και σήμερα τα αίτια της κατάργησης του θεσμού των προτύπων σχολείων δεν είναι απόλυτα σαφή και δικαιολογημένα. Ο ψευδεπίγραφος ισχυρισμός της δημιουργίας και ανάδειξης μιας elite από τα πρότυπα, οδήγησε στην αυθαίρετη, κατά τη γνώμη μας, απόφαση της αποτροπής των ικανών μαθητών να διακριθούν σε ένα περιβάλλον ανάλογο των δυνατοτήτων τους, δημιουργώντας έτσι αντίστοιχα την πραγματική elite, αυτή των ιδιωτικών εκπαιδευτηρίων.
Εμείς, ως γονείς των μαθητών της Βαρβακείου Σχολής, ευχόμαστε η ημερίδα αυτή να σηματοδοτήσει τη απαρχή της αναβάθμισης της δημόσιας εκπαίδευσης προς όφελος της ελληνικής οικογένειας και της κοινωνίας μας γενικότερα."


Χαιρετισμός του Προέδρου Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων του Πειραματικού Βαρβακείου Γυμνασίου, κ. Δημήτρη Σείριου


"Σίγουρα θα συμφωνήσουμε όλοι ότι η παιδεία είναι ο σημαντικότερος θεσμός μιας δημοκρατικής και ευνομούμενης πολιτείας, γιατί απευθύνεται στο πλέον ευαίσθητο μέρος της κοινωνίας, στους νέους. Στόχος της πρέπει να είναι η ολόπλευρη ανάπτυξη της προσωπικότητας των παιδιών, η επαγγελματική τους κατάρτιση, η αξιοποίηση των ταλέντων τους και η ανάδειξή τους σε υγιή κύτταρα του συνόλου.
Το φαινόμενο της αναζήτησης από τους γονείς ενός καλύτερου σχολείου δεν περιορίζεται μόνο στα τέως πρότυπα και νυν πειραματικά σχολεία. Και μέσα σ' αυτή τη διαδικασία εκείνο που ακούγεται είναι: που είναι τα σχολεία αυτά που στην εποχή μας έβγαζαν αρίστους, έβγαζαν επιστήμονες, έκαναν τη διαφορά; Ή αυτό που άκουσα πρόσφατα από ένα Διευθυντή ενός από τους μεγαλύτερους ομίλους πληροφορικής στην Ελλάδα: εγώ είπε όταν ξεκίνησα επαγγελματικά την καριέρα μου δεν τόνισα το Πολυτεχνείο που είχα τελειώσει, αλλά το Βαρβάκειο, γιατί ένιωθα αυτό μου έκανε τη διαφορά από τους υπόλοιπους που ήταν να επιλεγούμε.
Είκοσι περίπου χρόνια έχουν περάσει από την αλλαγή του θεσμού των προτύπων και όλο και περισσότερο οι νέοι γονείς τα αναζητούν και τα ψάχνουν,
Επιθυμία όλων μας είναι τόσο το Υπουργείο Παιδείας, όσο και οι Επιτροπές για την ανασύσταση του εκπαιδευτικού μας συστήματος, να προβάλουν και να αναβαθμίσουν τα σχολεία αυτά ώστε να τα κάνουν πραγματικά πρότυπα, αλλά και πρωτότυπα, για την δημιουργία και άλλων νέων τέτοιων σχολικών μονάδων, ώστε να ανταποκρίνονται πράγματι στις προσδοκίες τόσο των γονέων όσο και των μαθητών, που είναι προσδοκία της σύγχρονης κοινωνίας μας για καλύτερη εκπαίδευση."


Χαιρετισμός του εκδότη της "Απογευματινής" και π. Προέδρου Αποφοίτων Βαρβακείου Σχολής, κ. Κωνσταντίνου Σαραντόπουλου

"Πρέπει να βοηθήσουμε όλοι αυτή τη προσπάθεια για να επαναφερθεί ο θεσμός των προτύπων σχολείων. Προσπαθούμε σήμερα να βρούμε διάφορους τρόπους να βελτιώσουμε την παιδεία. Χρήματα πολλά! Τότε οι παλιοί, οι γονείς μας, με πολύ λίγα μέσα, μ' αυτόν τον πρότυπο θεσμό έβγαλαν τους καλύτερους επιστήμονες. Εδώ βλέπουμε μεγάλους καθηγητές, γιατρούς, επιχειρηματίες που τέλειωσαν τη Βαρβάκειο χωρίς μέσα, χωρίς τίποτα. Μόνο με το μυαλό τους, την αγάπη για την παιδεία και τους καλούς καθηγητές που είχαν. Μ' αυτούς τους δυο απλούς θεσμούς: των καλών καθηγητών που επιλέγονταν με εξετάσεις και των καλών μαθητών που έμπαιναν με εξετάσεις. Δίναμε τότε εννιακόσιοι μαθητές και μπαίναμε ογδόντα, τα ονόματά μας ήταν σφραγισμένα και οι διαδικασίες ήταν άψογες.
Και είχαμε καλό πάντρεμα, και πλουσίων παιδιά και επιστημόνων, αλλά και υδραυλικών και ηλεκτρολόγων και του τραβαγιέρη που δούλευε στην Power, στα λεωφορεία. Ήμασταν όλοι μαζί ένα μίγμα. Ένα μας ένωνε, το πνεύμα, η αγάπη για μάθηση. Δεν είχαμε πρότυπο το τι κουστούμι φοράς, που πήγες στα χιόνια, στο σκι κ.λ.π. Σήμερα δεν μπορούν οι καθηγητές, με τα τόσα λίγα χρήματα που παίρνουν, να σταθούν δίπλα στην πολυτέλεια των μαθητών, παιδιών των πλουσίων γονέων.
Έχουμε αγωνιστεί πάρα πολύ για να πείσουμε την πολιτική ηγεσία, όχι μόνο την νυν αλλά και την περασμένη και την προπερασμένη. Όλοι μαζί, σα μια γροθιά, να αγωνιστούμε για να επαναφερθεί ο θεσμός των προτύπων σχολείων."

Χαιρετισμός του Επιτίμου Αντιπροέδρου του Συμβουλίου Επικρατείας, κ. Αναστασίου Μαρίνου


"Θέλω να συγχαρώ τα προεδρεία των δύο Συλλόγων που είχαν αυτή την πρωτοβουλία. Πρέπει να μιλάμε έξω από τα δόντια. Τα πρότυπα σχολεία κατεστράφησαν και κατεστράφησαν με την επίκληση αιτιολογίας γελοίας. Είπανε ότι είναι αριστοκρατικά σχολεία. Ναι αριστοκρατικά σχολεία! ήταν της αριστοκρατίας του πνεύματος. Και αυτή η αριστοκρατία του πνεύματος δεν είναι αποκρουστέα.
Είπαν οι, κατ' επάγγελμα για μένα, δημοκράτες ότι πρέπει να μπορεί και το παιδί του απλού πολίτη, του απλού Έλληνα, του φτωχού, του ασήμαντου να πάει στα πρότυπα σχολεία γι' αυτό θα κάνουμε κλήρωση. Και έτσι με την κλήρωση και γω που είμαι βλάκας μπορεί να κληρωθώ και να πάω στα πρότυπα σχολεία. Αυτό ήταν πιο δημοκρατικό! Γι αυτό λένε ότι σήμερα τα πρότυπα σχολεία είναι ανύπαρκτα.
Εγώ ήμουν άσημος όταν μπήκα στο Βαρβάκειο σχολείο. Ορφανός. Ούτε επώνυμος, ούτε τίποτα, απλώς είχα καλούς βαθμούς.
Είναι λυπηρό ότι οι κυβερνήσεις όλων των κομμάτων δεν επιστρέφουν στον πραγματικό θεσμό των προτύπων σχολείων.
Πρέπει να αγωνισθούμε όλοι για να επανέλθει το παλαιό σύστημα εις τα πρότυπα σχολεία, δηλαδή το σύστημα της αξιολογικής, βάσει των πνευματικών ικανοτήτων των εισερχομένων, επιλογής και όχι με την κλήρωση."


Χαιρετισμός του Ομότιμου Καθηγητή της Ιατρικής Αθηνών, κ. Ευτύχιου Βορίδη

"Τι μπορώ να πω για τα πρότυπα σχολεία; Το μόνο που μπορώ να πω είναι ότι το μόνο προσόν των συμμαθητών ήταν το να περάσεις τις εξετάσεις, ότι ύστερα όλοι περάσανε στο Πολυτεχνείο, στις Ανώτατες Σχολές, γίνανε Καθηγητές και ότι δεν θυμάμαι να υπήρχε ούτε ένας που να ανήκε στις πολύ πλούσιες ή αριστοκρατικές οικογένειες του τόπου.
Νομίζω ότι όλη η ιστορία δεν είναι παρά μία σκέτη υποκρισία της εποχής μας, όπου κοιτάμε να θεωρήσουμε τις ικανότητες ως ένα αριστοκρατικό προσόν που δεν ταιριάζει σε μια δημοκρατία.
Ε, νομίζω ότι υπάρχει το Δαφνί γι' αυτό!"

Φωτογραφίες: