Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΑΠΟΦΟΙΤΩΝ ΖΩΣΙΜΑΙΑΣ ΣΧΟΛΗΣ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ
Δύο προϋποθέσεις για επιτυχή μεταρρύθμιση
 

του Χαράλαμπου Μ. Μουτσόπουλου, καθηγητού της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου
Αθηνών, απόφοιτου της Ζωσιμαίας Σχολής



Η Ελλάδα έχασε πολλά τρένα. Ένα από αυτά είναι η ευκαιρία για ποιοτική αναβάθμιση και εκσυγχρονισμό όλων των βαθμίδων της εκπαίδευσης. Τα τελευταία χρόνια και ανεξάρτητα του κυβερνώντος κόμματος, ακούγονται κατά καιρούς προθέσεις και νομοθετούνται πρόχειρα αλλαγές για μεταρρύθμιση της παιδείας. Η μεταρρύθμιση, όμως, δεν είναι ούτε πολιτικό πυροτέχνημα, αλλά ούτε και φόβητρο για τους διδάσκοντες και διδασκόμενους. Είναι συνεχής διαδικασία ανανέωσης και βελτίωσης του εκπαιδευτικού συστήματος. Είναι το οξυγόνο για την επιβίωση όλων αυτών των στοιχείων που συγκροτούν την έννοια του έθνους. Είναι αναγκαίο να αρχίσει βαθμιαία από τις κατώτερες προς τις ανώτερες βαθμίδες, στοχεύοντας στη δημιουργία κριτικά και ανεξάρτητα σκεπτόμενων πολιτών.     

Αυτό απαιτεί δύο προϋποθέσεις. Πρώτον, το κράτος να συνειδητοποιήσει και να υλοποιήσει την αναγκαιότητα γενναίας χρηματοδότησης. Η χρηματοδότηση θα βελτιώσει τις υλικοτεχνικές υποδομές (κτίρια, εργαστήρια, ηλεκτρονικούς υπολογιστές, σύγχρονα εκπαιδευτικά εργαλεία, βιβλιοθήκες κ.ά.) και θα αμείψει τους διδάσκοντες, έτσι ώστε να ζουν αξιοπρεπώς, χωρίς ετεροαπασχόληση και θα τους επιτρέψει τη δια βίου συνεχιζόμενη εκπαίδευση και μετεκπαίδευση. Η επαναφορά των πρότυπων και ολοήμερων σχολείων σε όλα τα επίπεδα και σε όλα τα διαμερίσματα της χώρας, πιθανώς θα πρέπει να είναι ένας βραχυπρόθεσμος στόχος.

Δεύτερον, και πιο σημαντικό, είναι η ενεργός συμμετοχή των διδασκόντων, και όχι η αντιπαλότητά τους στη μεταρρυθμιστική διαδικασία. Για να επιτευχθεί ο δεύτερος στόχος, οι κυβερνώντες με τις ενέργειές τους θα πρέπει να τονώσουν την εμπιστοσύνη του διδακτικού φορέα για την αναγκαιότητα της μεταρρύθμισης, να τους εμφυσήσουν ασφάλεια, έτσι ώστε να επιζητούν οι ίδιοι την περιοδική αξιολόγηση του προσφερόμενου έργου τους, με δύο στόχους. Τη βελτίωση των υστερούντων διδασκόντων και την ανταμοιβή των αφοσιωμένων και αρίστων.

Αναδημοσίευση από την Καθημερινή της 18ης Ιανουαρίου 2009